I. |
ZEBRANIA |
|
A. Zebrania w ogólności |
||
314. |
Normy ogólne |
Normy ogólne zebrane w tej części odnoszą się - z zachowaniem odpowiedniej analogii - do zebrań generalnych, prowincjalnych, regionalnych i miejscowych. |
315. |
Udział członków i ich modlitwy |
Aby zebrania mogły osiągnąć swój cel, wszyscy członkowie - każdy odpowiednio do swych obowiązków i funkcji - powinni brać udział zarówno w ich przygotowaniu, jak i przebiegu, i przez swe modlitwy wypraszać dla nich pomoc Bożą. |
316. |
Zwoływanie, przygotowanie |
Każde zebranie powinno być zwoływane zgodnie z zasadą wyrażoną w nrze 98. Okólnik zwołujący zebranie określi miejsce i datę otwarcia oraz zasadnicze tematy do omówienia. Następnie, po otrzymaniu wniosków wysuniętych przez zebrania niższe oraz przez zarządy i poszczególnych członków, właściwy przełożony, za zgodą swoich radców, układa pełny porządek obrad; porządek ten zostanie przedstawiony zebraniu do zatwierdzenia. |
317. |
Eksperci i słuchacze |
Wszystkie zebrania mogą zapraszać na swoje posiedzenia ekspertów z głosem doradczym i członków Stowarzyszenia oraz inne osoby w charakterze słuchaczy. To samo prawo przysługuje odpowiedniej władzy upoważnionej do zwoływania zebrania, zawsze jednak z tym zastrzeżeniem, że potrzebna jest zgoda samego zebrania. |
318. |
Obowiązek uczestnictwa |
Wszyscy członkowie, którym z wyboru, z urzędu czy z innego tytułu, zgodnie z naszym prawodawstwem, przysługuje prawo uczestniczenia w zebraniu, mają obowiązek w nim uczestniczyć, wyjąwszy przypadki przewidziane postanowieniami nrów 98 i 109, 2. 4, chyba że wystąpi słuszna przeszkoda uznana przez odnośną radę. Przełożeni wyżsi, delegaci przełożonych prowincjalnych i przełożeni wspólnot miejscowych mają być - w razie wystąpienia przeszkody - zastąpieni przez Pierwszego Radcę, a gdyby i on nie mógł wziąć udziału - przez jednego z radców; delegata z wyboru zastępuje członek wybrany na jego miejsce. W przypadku braku radców, delegat Przełożonego Prowincjalnego wysyła, jako swego zastępcę, członka po wiecznej konsekracji ze swojego terytorium. |
319. |
Obecność wymagana do ważności |
Przewodniczący ogłasza zebranie za prawowicie otwarte, jeżeli jest obecna większość tych, którzy powinni być wezwani. Taka obecność jest zawsze wymagana do ważności uchwał zebrania. Przed zamknięciem zebrania żaden z uczestników nie ma prawa go opuścić, chyba że istnieją powody uznane przez samo zebranie. |
320. |
Sekretarz, skrutatorzy, komisje |
Na propozycję przewodniczącego zebranie wyznacza w odpowiednim czasie sekretarza, dwóch skrutatorów oraz komisje do przestudiowania omawianych zagadnień i do zbadania wniosków nadesłanych z opóźnieniem. |
321. |
Głosowanie |
Głosowanie, wyjąwszy wyborcze, może być jawne, jeżeli nikt nie zgłasza sprzeciwu. |
322. |
Bezpośrednie oddawanie głosów |
Nie można przekazywać prawa głosowania innej osobie ani przesyłać listownie swego głosu; poza tym członkowie mają prawo tylko do jednego głosu, nawet gdyby uczestniczyli w zebraniu z różnych tytułów. |
323. |
Wybory |
Aby głos wyborczy był ważny, musi być wolny, pewny, bezwarunkowy, ściśle oznaczony, tajny. Warunki dodane do głosu przed wyborami uznaje się za nieistniejące. |
324. |
Uchwały |
Wyjąwszy uchwały definitywne, wolno w uchwałach wyrażać głos w formie iuxta modum. W takim przypadku modus winien być przedstawiony na piśmie i w ustalonym czasie, aby mógł być poddany pod dyskusję. |
325. |
Prawa, statuty, dekrety, zalecenia |
Zebrania wyższe powinny jasno określić naturę swych postanowień; mają więc określić, czy - w myśl przepisów zawartych w nrach 103 i 110 - wydają prawa, statuty, dekrety, zalecenia czy inne. |
326. |
Podpisywanie akt i ich ogłoszenie |
Akta zebrania redaguje sekretarz. Na początku każdego posiedzenia odczytuje się, jeśli to tylko możliwe, i zatwierdza akta poprzedniej sesji. Zebranie ma prawo zarządzić, by przewodniczący wraz z dwoma członkami zatwierdzili relację z przebiegu ostatniej sesji i podpisali wszystkie akta, których publikacja należy do przewodniczącego. |
327. |
Rozwiązanie zebrania |
Władza zebrania wygasa z chwilą, gdy przewodniczący - za zgodą członków - ogłasza jego zamknięcie. |
|
|
|
B. Zebranie Generalne |
||
328. |
Zwoływanie |
Zebranie Generalne ma być zwołane przynajmniej na sześć miesięcy przed jego otwarciem. |
329. |
Skład Zebrania Generalnego |
Poza członkami z urzędu, o których mówi nr 102, w Zebraniu Generalnym uczestniczą z głosem rozstrzygającym: 1) jeden delegat wybrany z każdej prowincji, która ma do osiemdziesięciu członków po konsekracji wiecznej; 2) dwóch delegatów wybranych w prowincjach, które mają od 81 do 200 członków po konsekracji wiecznej; 3) trzech delegatów wybranych w tych prowincjach, które mają powyżej 200 członków po konsekracji wiecznej; 4) jeden delegat wybrany z każdej regii; 5) jeden delegat braci wybrany w prowincjach i regiach, jeśli mają przynajmniej 10 braci po konsekracji wiecznej. W tym przypadku liczba braci nie może być wliczana w liczbę księży prowincji i regii dla wyboru innych delegatów. 6) Aby mogli uczestniczyć w Zebraniu Generalnym delegaci z krajów, w których nie ma ani prowincji, ani regii, ale istnieje przynajmniej jedna wspólnota miejscowa SAC, Zebranie Pro-wincjalne/Regionalne może wybrać na Zebranie Generalne, jako delegata z głosem rozstrzygającym, członka po konsekracji wiecznej, urodzonego tam lub mieszkającego od przynajmniej 5 lat, jeżeli znajduje się tam przynajmniej 15 członków po konsekracji wiecznej z prowincji, do której należy to terytorium. W przypadku tego wyboru, liczba wspomnianych członków nie jest wliczana do liczby członków prowincji i regii dla wyboru innych delegatów. |
330. |
Postępowanie, program, wybory |
Przy wykonywaniu swych czynności Zebranie Generalne może kontynuować metody stosowane na zebraniu poprzednim lub też je zmodyfikować, gdy zajdzie tego po trzeba; tak ustala program prac, aby w porządku dnia znalazły się wszystkie zagadnienia; decyduje też o momencie wyboru Zarządu Generalnego. |
331. |
Oczekiwanie na Przełożonego Generalnego |
W razie nieobecności nowo wybranego Przełożonego Generalnego zebranie - oczekując na jego przybycie - może za jego zgodą dalej prowadzić swe prace. |
332. |
Sprawozdania |
Przełożony Generalny przedstawia Zebraniu Generalnemu sprawozdanie z ogólnego stanu Stowarzyszenia; Administrator Generalny zdaje sprawę z administracji dóbr Zarządu Generalnego i informuje o stanie ekonomicznym całego Stowarzyszenia; przełożeni prowincji i regii składają relacje ze swej prowincji czy regii. Sprawozdania te, zatwierdzone uprzednio i podpisane przez członków właściwych rad, mają być przedstawione Zebraniu Generalnemu celem przekazania informacji i poczynienia ewentualnych uwag. |
333. |
Modyfikacja Prawa Uzupełniającego |
Oprócz tego, co przewidziano w nrze 103, Zebranie Generalne może bezwzględną większością głosów podjąć uchwały wprowadzające jakieś zmiany w Prawie Uzupełniającym. Postanowienia takie mogą być jednak włączone do Prawa Uzupełniającego dopiero po zatwierdzeniu ich przez następne Zebranie Generalne. |
334. |
Dekrety |
Dekrety Zebrania Generalnego zachowują moc wiążącą aż do następnego Zebrania Generalnego, które może je ponownie zatwierdzić lub nie. |
|
|
|
C. Zebranie Prowincjalne |
||
335. |
Zwoływanie |
Zebranie Prowincjalne zwołuje Przełożony Prowincjalny, za zgodą radców i po uprzednim zawiadomieniu Przełożonego Generalnego, co najmniej na dwa miesiące przed jego otwarciem. |
336. |
Sprawozdania |
Przełożony Prowincjalny składa zebraniu relację o stanie prowincji; Administrator Prowincjalny przedstawia sprawozdanie o sytuacji ekonomicznej; przełożeni wspólnot miejscowych referują sprawy swych wspólnot. Relacje te i sprawozdania muszą być wcześniej zatwierdzone i podpisane przez odpowiednie rady. |
337. |
Władza Zebrania Prowincjaln-ego |
Zebranie Prowincjalne może podejmować decyzje we wszystkich sprawach dotyczących nowego planowania w zakresie apostolstwa i administracji lub nakładać na prowincję nowe zobowiązania; ma głos doradczy we wszelkich kwestiach związanych z administracją zwyczajną; wydaje statuty dla prowincji oraz dekrety, zachowujące moc prawną do następnego zebrania. |
338. |
Zatwierdzenie statutów i dekretów |
Akta zebrań prowincjalnych należy przesłać do wglądu Przełożonemu Generalnemu. Prowincjalne statuty i dekrety wymagają zatwierdzenia Rady Generalnej. |
339. |
Wybór delegatów i zastępców |
Zebranie Prowincjalne, w myśl nru 329, wybiera osobno każdego z delegatów i ich zastępców na Zebranie Generalne; Zebranie Regionalne czyni to samo w myśl nru 329. |
340. |
Sytuacje szczególne |
Jeżeli dla ważnych powodów, uznanych przez Radę Generalną, nie można zwołać Zebrania Prowincjalnego, wyboru delegatów i ich zastępców na Zebranie Generalne dokonują, zwykłą większością głosów, wszyscy członkowie prowincji po konsekracji wiecznej, przekazując swój głos tajny i decydujący wprost do Rady Prowincjalnej. Kwestie, które mają być przedłożone Zebraniu Generalnemu, należy natomiast omówić na spotkaniu lub spotkaniach zorganizowanych staraniem Przełożonego Prowincjalnego. |
341. |
Zebranie w małych prowincjach |
W prowincjach i regiach, liczących mniej niż 70 członków po wiecznej konsekracji, Rada Prowincjalną lub Rada Regionalna - prócz tego, co zostało ustalone w nrach 109 i 340 - ma władzę zwołania Zebrania Prowincjalnego lub Zebrania Regionalnego, tak jednak, by wszyscy członkowie po wiecznej konsekracji mogli brać w nim udział. Zebranie, zgodnie z przepisem nru 319, może ważnie podejmować uchwały, jeżeli jest obecna bezwzględna większość uprawnionych do uczestnictwa. Do Prowincjalnej lub Regionalnej Rady należy określenie sposobów gwarantujących takie uczestnictwo. |
|
|
|
D. Zebranie Wspólnoty Miejscowej |
||
342. |
Sprawozdania |
Przełożony Wspólnoty Miejscowej przedstawia sytuację, a administrator zdaje sprawę z administracji i stanu ekonomicznego wspólnoty miejscowej. Sprawozdania te mają być wcześniej zatwierdzone i podpisane przez Radę Wspólnoty Miejscowej. |
343. |
Wybór delegatów |
Wybór delegatów oraz ich zastępców na Zebranie Prowincjalne dokonuje się według zasad ustalonych - również co do liczby - przez Statuty Prowincjalne albo przez Radę Prowincjalną, z uwzględnieniem jednak postanowienia nru 96. W przypadkach szczególnych, uznanych przez Radę Prowincjalną, delegaci i ich zastępcy mogą być wybrani przez wszystkich członków wspólnoty miejscowej, będących po wiecznej konsekracji, zwyczajną większością głosów tajnych i decydujących, przekazanych bezpośrednio Radzie Wspólnoty Miejscowej. |
|
|
|
E. Komisje |
||
344. |
Komisje doradcze |
Zebranie Generalne lub Rada Generalna dla całego Stowarzyszenia, a Zebranie Prowincjalne lub Rada Prowincjalną - dla odnośnej prowincji powołują komisje doradcze, stałe lub czasowe, jako organa pomocnicze dla zarządów. Przed podejmowaniem ważnych decyzji przełożeni powinni konsultować się z właściwymi komisjami. |
|
|
|
II. |
PRZEŁOŻENI I ICH WSPÓŁPRACOWNICY W ZARZĄDZANIU |
|
A. Przełożeni i urzędy |
||
345. |
Zarząd |
W naszym Stowarzyszeniu zarząd na różnych poziomach składa się zwyczajnie z przełożonego, jego radców, sekretarza i administratora. Do Zarządu Generalnego należy też Prokurator Generalny. Zasady ogólne, podane w tym paragrafie, dotyczą wyłącznie wspomnianych tu urzędów. Ustanawianie innych stanowisk, ich kadencja i zadania są określone odpowiednimi normami, zawartymi w Prawie Uzupełniającym lub ustalonymi na zebraniach generalnych, prowincjalnych czy regionalnych. |
346. |
Obowiązek rezydencji |
Zadania, spoczywające na przełożonych, wymagają od nich, aby pozostawali do dyspozycji współbraci i przebywali zwyczajnie w swej siedzibie. W przypadku nieobecności powinni powiadomić współbraci, kto będzie pełnił obowiązki zastępcy. Oprócz tego na opuszczenie siedziby na czas dłuższy niż dwa miesiące - dla celów nie związanych z urzędem - potrzebna jest zgoda bezpośredniego przełożonego wyższego. |
347. |
Wyżsi przełożeni i zarządzanie domem |
Wyżsi przełożeni nie obejmują zwyczajnie rządów nad domem, w którym mieści się ich siedziba, jeżeli prócz członków zarządu znajduje się tam jeszcze inna wspólnota. |
348. |
Tajemnica urzędowa |
Przełożeni oraz ich współpracownicy są obowiązani, również po upływie kadencji, do zachowania tajemnicy urzędowej, ilekroć wymaga tego miłość czy sprawiedliwość. |
349. |
Okres trwania urzędów |
Okres trwania urzędów na różnych poziomach określa przepis nr 127. Na urząd Przełożonego Generalnego można być wybranym kolejno dwa razy; na urząd Przełożonego Prowincjalnego można być wybranym kolejno trzy razy; na urząd rektora tej samej wspólnoty miejscowej można być mianowanym kolejno trzy razy. Dla słusznych powodów Przełożony Pro-wincjalny, za zgodą swoich radców, może mianować członka na urząd przełożonego tej samej wspólnoty miejscowej kolejno po raz czwarty. |
350. |
Wakans urzędu |
Wyjąwszy przypadek przewidziany postanowieniem nru 134, w razie wakansu urzędów przed upływem określonego terminu, właściwa władza zatroszczy się w ciągu trzech miesięcy - liczonych od dnia otrzymania wiadomości o wakansie - o wybór lub nominację następcy na rozpoczęte już trzech-lecie. Jeżeli do końca kadencji brakuje tylko sześciu miesięcy, nie musi się na miejsce zastępcy przełożonego wybierać czy wyznaczać następcy. |
351. |
Rezygnacja z urzędu |
Rezygnacja z urzędu tylko wtedy jest ważna, gdy została złożona zgodnie z prawem i przyjęta przez właściwego przełożonego. O ile w jakimś szczególnym przypadku nie postanowiono inaczej, urząd staje się wolny z chwilą, gdy rezydujący otrzymał urzędowe zawiadomienie o przyjęciu zrzeczenia. |
352. |
Zdjęcie ze stanowiska |
Współbrata, który bezspornie nie nadaje się do sprawowania danego urzędu albo z ważnego powodu stał się go niegodny, władza, do której należy obsadzanie danego stanowiska, powinna roztropnie zdjąć z urzędu, zawsze jednak z zachowaniem przepisów prawa kanonicznego. Gdy chodzi o Przełożonego Generalnego, kompetentna jest Stolica Apostolska. |
|
|
|
B. Współpracownicy przełożonych |
||
|
1. |
Radcy |
353. |
Kadencja radców |
Radcy pozostają na stanowisku aż do upływu kadencji, zwyczajnej czy nadzwyczajnej, danego przełożonego, z zachowaniem jednak postanowień nrów 350 i 358. |
354. |
Rezydencja |
Pierwszy Radca i Sekretarz rezydują z reguły razem ze swym przełożonym wyższym; pozostali radcy powinni mieć łatwość uczestniczenia w posiedzeniach rady. |
355. |
Zwoływanie rady * Porządek dzienny |
Wyższe rady zwyczajnie mają zbierać się raz w miesiącu, a rady miejscowe przynajmniej co dwa miesiące. Przełożony powinien w porę powiadomić radców o zebraniu i padać im porządek dzienny, aby mogli się odpowiednio przygotować. |
356. |
Korzystanie z prawa głosu |
Radcy, aby móc właściwie korzystać z prawa głosu w zakresie swych uprawnień, powinni sumiennie zapoznać się ze sprawami, które będą przedmiotem obrad. |
357. |
Głosowanie |
Głosowanie jest tajne lub jawne, zgodnie z zasadami prawa. Wysuwanie kandydatur przy wyborach lub nominacji - dokonywanych na zebraniu rady - należy do przełożonego. |
358. |
Pierwszy Radca |
W czasie wyboru czy też nominacji radców na poszczególnych poziomach należy zawsze wyznaczyć Pierwszego Radcę, który pełni funkcję wikariusza, zastępując przełożonego w razie jego rezygnacji, przeszkody czy nieobecności. Trzeba przy tym mieć na względzie przepisy nrów 134 i 350. Jeżeli również wikariusz jest nieobecny lub ma przeszkodę zastępuje go pierwszy - idący po nim w porządku procedencji - radca, a jeżeli nawet radcy mają przeszkodę, zastępuje go inny wyraźnie określony kapłan, dopóki nie zaradzi się w inny sposób. |
|
|
|
|
2. |
Sekretarze |
359. |
Wybór lub nominacja |
Sekretarza Generalnego wybiera Zebranie Generalne, a Sekretarza Prowincjalnego mianuje Przełożony Prowincjalny za zgodą swoich radców; obaj muszą być członkami po wiecznej konsekracji. Sekretarza Rady Miejscowej mianuje spośród swoich radców Przełożony Wspólnoty Miejscowej. Na stanowisko sekretarza nie należy, poza przypadkiem konieczności, powoływać Pierwszego Radcy. |
360. |
Obowiązki sekretarza |
Zadaniem sekretarza jest sporządzanie protokołów z czynności Rady, przygotowywanie listów oraz dokumentów dotyczących powziętych postanowień i podpisywanie ich wraz z przełożonym, opieka nad archiwum, jeśli nie zamianowano archiwisty. |
|
Notariusz |
Sekretarz Rad Wyższych jest zarazem notariuszem w odniesieniu do wszystkich kościelnych spraw Stowarzyszenia albo prowincji. Wyższy przełożony może jednak powołać do sporządzenia jakiegoś aktu także innego notariusza. |
|
|
|
|
3. |
Administratorzy |
361. |
Wybór i nominacja |
Administratora Generalnego wybiera Zebranie Generalne, a Administratora Prowincjalnego mianuje Przełożony Prowincjalny za zgodą swych radców; administratorów wspólnot miejscowych mianuje Przełożony Prowincjalny po wysłuchaniu opinii swych radców i przełożonych odnośnych wspólnot miejscowych. |
|
|
|
|
4. |
Delegaci wyższych przełożonych |
363. |
Uprawnienia |
Delegaci, którym właściwi wyżsi przełożeni udzielili pewnych uprawnień, powinni je stosować zgodnie z otrzymanymi dyrektywami. Niech wyżsi przełożeni starają się określić jasno i na piśmie kompetencje swych delegatów, a jeżeli powierzają im więcej wspólnot miejscowych, niech mianują im również radców. |
364. |
Ekspert na Zebranie Generalne |
Zebranie Prowincjalne może wysiać z terytorium delegatury jednego spośród członków po wiecznej konsekracji na Zebranie Generalne w charakterze eksperta, o ile z tego terytorium nie został już wybrany delegat na to zebranie. |
|
|